Головна » Статті » Мої статті

Командна форма роботи на уроці інформатики

 

Командна форма роботи на уроці інформатики

 

Формування команди та її завдання

 

Команда формується з учнів 10 класу для виконання задачі:

  • вивчення теми  «Створення комп’ютерних презентацій, публікацій, мультимедіа»;
  • створення інтерактивного електронного посібника з географії для 6 класу;
  • вироблення навичок роботи над проектом в команді.

 Тому  тип спільної діяльності, що визначає структуру, складність і нестандартність розв'язуваної задачі, розглядається в якості однієї з головних в навчанні учасників команди.

Тип задачі (сумісної діяльності) визначає

  • формальну структуру команди, яка затверджується вчителем;
  • рольовий склад;
  • перелік знань, умінь і навичок, якими повинні володіти члени команди; терміни виконання поставленого завдання;
  • ступінь контролю робочої групи з боку вчителя інформатики та географії.

Наступний важливий параметр навчання учнів роботі у команді пов'язаний з характеристикою зовнішньої організаційної середовища, з якою вона взаємодіє.

 

Проблема – познайомитися із методикою організації та роботі в команді, перевагами таких компетентностей

 

Робота в команді передбачає такі вміння у майбутньому:

  • швидко адаптуватися в новому колективі і виконувати свою частину роботи в загальному ритмі;
  • налагоджувати конструктивний діалог практично з будь-якою людиною;
  • аргументовано переконувати колег у правильності пропонованого рішення;
  • визнавати свої помилки і приймати чужу точку зору;
  • делегувати повноваження;
  • як керувати, так і підкорятися залежно від поставленого перед колективом завдання;
  • стримувати особисті амбіції і приходити на допомогу колегам;
  • управляти своїми емоціями і абстрагуватися від особистих симпатій / антипатій.

 

Переваги роботи в команді:

 

Окрема особа може успішно справлятися з роботою, але коли це стосується обмеженої задачі. Коли ж проблема стає більшою  і складнішою, необхідна колективна робота, або навіть постає питання створення команди.

1) Колективний підхід - це ознака сильного і рішучого стилю управління.

2) Якщо братися за вирішення проблем спільно, то стресові ситуації зменшаться.

3) Виробляється більше ідей, і інноваційна здатність колективу учнів  зростає.

4) Великі і міждисциплінарні проблеми краще вирішуються колективно.

5) Всередині команди успішніше вирішуються проблеми нечіткого розподілу обов'язків і низького особистого вкладу, усуваються міжособистісні тертя

 

Мета організації командної роботи над проектом:

 

  1. Розвиток ділових якостей: ефективна самоорганізація, вміння керувати процесом та працювати в ньому, розвиток стратегічного мислення, створення культури ефективності.
  2.  Розвиток взаємодії: чіткість в комунікації, робота в команді, побудова партнерських відносин
  3. Зміни та розвиток особистості учасника команди:  ініціативності та відкритості, прагнення до розвитку кожного,  саморозвиток і наставництво
  4. Розвиток особистих якостей: корпоративність, розуміння освітнього процесу задля якого організована робота, орієнтація на учня 6 класу, орієнтація на  навчальний рівень  результату проекту і якість його оформлення

 

Оцінка ефективності діяльності в команді

 

Ефективна команда має такі характеристики:

1. Члени команди володіють навичками виконання всіх ролей і функцій в групі  (як лідерських, так і рядових), необхідних для взаємодії в команді.

2. Команда приваблива для її членів, вони лояльні по відношенню один до одного.

3. Оскільки члени команди виконують взаємопов'язані функції, вони намагаються розробляти гармонійно взаємозалежні цілі і цінності.

4. Члени команди високо мотивовані загальними цінностями команди. Кожен член команди робитиме все, що може (буде витрачати час і сили), щоб допомогти команді досягти її головних цілей. Всі очікують, що інші будуть робити те ж саме.

5. Будь-яка взаємодія, прийняття рішень і т.д. відбуваються в сприятливій атмосфері. Судження, коментарі, ідеї, інформація, критика орієнтовані на допомогу. Демонструється повага, як при наданні допомоги, так і при її отриманні.

6. Команда прагне допомогти кожному своєму члену розвинути здібності і використовувати його потенціал.  Керівник і члени команди впевнені, що кожен може досягти «неможливого». Ці очікування максимально мобілізують зусилля і збільшують особистісний ріст. При необхідності  члени команди  знижують рівень очікування з тим, щоб кожен учень не відчував почуття невдачі або відкидання. При необхідності члени команди надають допомогу один-одному для успішного досягнення особистісних цілей. Взаємодопомога - характеристика високоефективної команди.

7. Підтримуюча атмосфера високоефективних учасників команди стимулює креативність (творчість).

8.  Члени команди високо мотивовані взаємодіяти повно і щиро. Група ефективно використовує комунікаційний процес для досягнення цілей групи.

9. Члени команди також високо мотивовані на отримання інформації. Кожен дійсно цікавиться будь-якою інформацією, що має відношення до проблеми.

10. Члени команди здатні впливати на роботу один одного, на її гнучкість та адаптацію.

 

План організації роботи команди над проектом

 

  1. Ознайомлення із запропонованим проектоь. Учитель та голова проекту представляє для ознайомлення  членам своєї команди комплект документів  до запропонованого проекту (електронний підручник, та підручник з географії для 6 класу за новою програмою).
  2. Визначення видів потенційних недоліків,  їх наслідків та причин з метою економії навчального часу, призначеного для роботи над проектом. На що треба звернути увагу під час роботи над проектом. 
  3. Орієнтація на кінцевий результат – створення електронного посібника з географії для 6 класу, опис кожного розділу, вимоги до оформлення, додатків (аудіоматеріали, відеоматеріали, документальні відеофільми, фотографії, малюнки, діаграми, таблиці тощо)
  4. Розподіл ролей в команді

 

Методи мотивації роботи в команді

 

Розподілення творчої  роботи  порівну серед учасників проекту.  Робота повинна бути націлена на конкретний результат і має бути цікава вашим лідерам. 

 Уникати зайвої залежності від "суперзірок". Чому всі інші повинні виконувати для них допоміжні роботи? 

      Формувати  невеликі групи з учнів. Показувати всій команді якомога більше результативних  учасників проекту на різних етапах роботи.

 

Типи командних ролей (ознайомлюються учні)

 

"Колективіст".

Представники цієї ролі надають "згладжує" вплив на команду:  їх присутність покращує моральний клімат і підвищує ступінь співробітництва між членами команди. Нерідко команди змушені включати до свого складу складних в спілкуванні людей, чия участь в роботі може привести до конфліктів. В таких випадках особливо важлива роль "колективістів", здатних чинити м'який вплив на ситуацію і запобігти потенційним конфліктам, тим самим надавши неоціненну допомогу формальному лідерові команди у виконанні поставленого завдання. Такий вплив "колективістів" на обстановку в команді пояснюється тим, що вони ставлять інтереси команди вище власних, вміють слухати інших, знаходити спільну мову зі складними людьми і вибудовувати довірчі відносини з оточуючими. "Оцінюючий".

Представники цієї ролі яскраво не проявляють себе в команді до тих пір, поки не приходить час прийняття важливих рішень. При цьому члени команди, що пропонують ідеї  ("мислитель" і "дослідник ресурсів"), рідко є тими людьми, які здатні оцінити вигоду від своїх ідей та їх наслідки.

"Виконавець".

Основною якістю "виконавців", що відображає їх установки і характер, є дисциплінованість, інші ж природні здібності чи інтелект майже завжди вторинні. Будучи дисциплінованими по суті, вони впорядковано підходять до будь-якої дорученої їм роботі. Серед їхніх відмітних якостей також слід назвати: організованість, свідомість, відданість зобов'язанням, серйозне ставлення до будь-якої справи, надійність, практичність, терпимість до оточуючих і консервативність (в сенсі шанобливого ставлення до усталених правил і поглядів).

"Дослідник ресурсів".

 Це член команди, як і "мислитель", орієнтований на пропозицію нових ідей. Однак спосіб генерації ідей "дослідниками ресурсів" і сам характер пропонованих ними ідей відмінні від аналогічних у "мислителів". Вони схильні не стільки самі пропонувати оригінальні ідеї, скільки "підбирати" фрагменти ідей оточуючих і розвивати їх. Дослідники ресурсів вправні в вивченні ресурсів за межами команди. Уміння встановлювати контакти і вибудовувати відносини дає їм можливість повертатися в команду з новими пропозиціями, які часто виявляються цінними для її подальшої роботи. Їх підхід - пошук і розвиток ідей через мережу особистих контактів і знайомств. "Дослідники ресурсів" зазвичай не перешкоджають своїм бажанням що-небудь дізнатися, і їх спілкування з людьми вміло направляється на пошук цікавлять їх відповідей. Вони ходять, спостерігають, зустрічаються з людьми і задають їм добре продумані питання.

"Мислитель".

Основне призначення "мислителя" в команді - привнесення нових і оригінальних ідей. Як правило, "мислителі" діють поодинці, сидячи в своєму кутку і обдумуючи різні варіанти. Їм властивий самозаглиблений, аналітичний підхід до вирішення проблем.  У «мислителів» високий інтелектуальний рівень. Їхнє мислення характеризується високою критичністю, і вони створюють велику кількість негативних конструкцій, тобто пунктів для відкидання різних пропозицій. Їхні пропозиції відрізняються оригінальністю і "інтелектуальністю". "Мислителі" - це інтелектуали-одиночки, і вони часто сприймаються іншими членами команди як не дуже комунікабельні. Їм властиві прямота і чесність в спілкуванні.

"Формувачі".

У групі "формувачі" виступають як спонукачі до дії, і якщо команда схильна до бездіяльності або самовдоволення, присутність "формувачів" виведе її з цього стану. Він змінює "точку рівноваги" в команді, порушує спокій і робить команду здатною вийти зі звичної колії. Це більш індивідуалістичний, ніж "голова", тип лідера, який, підштовхуючи команду до дій і захоплюючи її членів за собою, настільки ж часто призводить команду як до невдачі, так і до успіху. З іншого боку, "формувачі" - це зазвичай руйнівна сила в добре збалансованій команді, особливо керованої людиною з типовими якостями "голови", здатна розладнати роботу команди. Як правило, "формувач" і "голова" не можуть комфортно діяти в одній команді, якщо тільки один з них не буде йти на компроміс або не перейде на іншу роль. Команди потребують обох типах лідерів, але в різний час і за різних обставин.

"Голова".

Основна запорука успіху "голови" - його особистісні якості. Перш за все, за своєю натурою він схильний довіряти людям і приймати їх такими, які вони є, без проявів ревнощів або підозрілості. На противагу цій якості він повинен вміти домінувати в групі і бути прихильним цілям і завданням групи, що посилює і морально обґрунтовує його домінуючу позицію. Успішний "голова" повинен бути спокійний, урівноважений і незворушний перед обличчям суперечок і розбіжностей в групі. Його кредо - практичний реалізм.

"Доводить до кінця".

Про успіх команди, як правило, судять за остаточними результатами її роботи. При цьому багато людей майже патологічно не можуть довести розпочате ними до кінця, і вміння завершувати розпочате є досить рідкісним якістю. "Доводить до кінця" - це люди, що володіють цією якістю повною мірою. Вони завершують все, що починають, і неохоче вживають будь-що, якщо є сумніви з приводу того, що вдасться довести справу до завершення. Вони дбають про завершення наміченого і наполягають на цьому, коли ентузіазм всіх інших членів команди вже вичерпаний. Їх присутність не дає команді витрачати час даремно на проекти, які не можуть бути доведені до кінця. Таких людей відрізняють увага до деталей, оскільки маленька помилка може призвести до великих неприємностей, а також уміння тримати в голові заплановане, нічого не упускаючи і доводячи до завершення всі деталі плану. Вони воліють постійні зусилля, узгодженість і послідовність дій "кавалерійським атакам".

Категорія: Мої статті | Додав: Галина (23.11.2014)
Переглядів: 387 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar